Tankar framför TV:n

Jag satt tyst och tittade på TV häromdagen. Jag tittade på lite allt möjligt, olika TV-serier, dokumentärer och reklam såklart… Hursomhelst så slog det mig efter att ha tittat på så många olika typer av filmproduktion, ”vad är det som gör att jag gillar viss typ av filmproduktion och avskyr annan TV?” Det är inte det här att jag gillar komedi och hatar reklam utan snarare vad det är som gör en reklam respektive komedifilm så bra medan andra reklamer och komedifilmer är mindre bra. Visserligen är det här någonting som varierar från person till person men det var ändå en intressant tanke tyckte jag. Personligen tycker jag att en filmproduktion som får mig att fastna ofta består av en berättelse där man får någon slags ”connection” med karaktärerna eller handlingen i filmen. Reklamer, sketcher eller romaner, där berättande och detaljerade historier förekommer är de jag oftast fastnar för. Det är en konst att kunna fånga olika människors uppmärksamhet via filmer, radio eller böcker just på grund av att alla är så olika. T.ex jämför en dialog där A och B talar om vad de ska äta till lunch den kommande dagen, utan bakgrundsinformation om hur deras nuvarande situation ser ut med en dialog där A berättar för B om dess historia samtidigt som A sammanfogar historiens påverkan på vad det blir för lunch imorgon. Iallafall skulle jag påverkas mycket lättare av en detaljerad dialog med inblickar på bakgrund osv än en monoton konversation där inget ”annorlunda” eller hastigt byte i ämne förekommer.

Berättande historier i filmproduktioner är även någonting jag inte glömmer så lätt. De brukar finnas kvar, surrande i mitt huvud ibland långt efter att jag sett filmen. Så klart måste historien vara någorlunda intressant men de berättande historierna har en tendens att bevaras längre i mitt huvud. Dessa berättelser får mig att lättare minnas varifrån det var jag fick detta minne ifrån och därav minnas filmen/boken/radioprogrammet lättare. Det är mycket som kan gå förlorat på mindre bra filmproduktion är iallafall det jag kom fram till i mitt tänkande. Hur små marginaler det är som skiljer åt bra och det dåliga inom t.ex film och reklambranschen.