Så kan du nå dina personliga mål

Jag har en anteckningsbok hemma vid sängen. Där plitar jag ner de där idéerna som kommer i ett halvsovande eller yrvaket tillstånd. Men inte bara det. Jag plitar också ner personliga mål.

 

Ofta är det väldigt enkla formuleringar och alltid med tidsangivelser. Dels när målet sätts och när det senast ska uppnås. Det coola är att när jag bläddrar i boken och kikar bakåt så har jag en ruskigt bra genomförandegrad. I år har jag uppnått ett yrkesmål, ett viktmål och på lördag når jag mitt löparmål. Sen är det dags för några nya formuleringar.

Därför föreslår jag att du:

1) Konkretiserar ett personligt mål i tanken.

2) Skriver ner det på ett papper, i ett block eller digitalt. Välj själv. Glöm inte en tidsangivelse för när du sätter målet och när du ska nå det.

3) Sover gott kommande natt.

4) Tittar på ditt mål på morgonen nästa dag.

5) Sätter en påminnelse i din kalender att titta på det igen efter en vecka.
Om du funkar som jag har du nu påbörjat en resa som radikalt ökar sannolikheten för att du ska lyckas nå ditt mål. Den här processen gör såklart inte jobbet åt dig. Däremot är det ett bra sätt att programmera ditt mindset – en förutsättning för att du ska lyckas. Planering och genomförande kommer av sig självt för mig om mitt personliga mål är tillräckligt starkt och den här startprocessen brukar sålla ut de svaga målen och marinera de starka.

Lycka till.