Mobilt internetanvändande ökar

Hittat och klippt och klistrat:

På tre år har andelen användare utanför hemmet, arbetet och skolan nästan tredubblats visar en undersökning som publiceras på Internetstatistik.se. Siffrorna stämmer väl överens med trafikökningen av mobila datatrafiken, som började öka på allvar under 2007.

var_anvander_man_internet

Bland de yngre är andelen som använder Internet på annan plats ännu högre. Bland de yngsta, 16-24 år, är andelen 53 procent. Även gruppen 25-34 år ligger långt över snittet för hela befolkningen.

Mobil marknadsföring och mobila affärer har varit på frammarsch ett tag och insatta opinionsledare på webben har pratat mycket om hur ”mobilt” kommer att förändra konsumtion av både information, varor och tjänster. Enligt statistiken ovan kan man anta att den mobila marknadspotentialen fortsätter växa. Speciellt med tanke på att den inte verkat avta under de senaste krisåren.

Hur kan du närma dig mobila sociala nätverk för att öka dina affärer? Jag har själv under hösten börjat fördjupa mig i ämnet och kommer återkomma till det framöver. Men ett länktips delar jag gärna med mig av under tiden. Webbstrategen Jeremiah Owyangs inlägg ger en fingervisning om affärsmöjligheterna med mobila sociala nätverk för dig som företagare.

Jag är övertygad om att mobilt är här för att stanna. Vi kommer med stor sannolikhet framöver att skämta om den tid då Internet var en starkt förknippad del av konceptet ”dator”.

Efter kommentar från Lars om mobiltelefonens begränsningar så lägger jag till ett par videos här som visar på hur mobilt Internet kan se ut framöver. Jag tror att det är lätt att tänka vad vi har för mobila och stationära enheter idag och  att Internet hör ihop med dessa. Men om man separerar enheterna från nätet och ser det som att vi via olika, och framöver kanske oväntade, tekniklösningar kan öppna fönster mot Internet så är det lättare att låta fantasin löpa fritt.

Pattie Maes från MIT demonstrerar ”Sixt Sense” på TED.com

Microsoft Office Labs framtidsvisioner: