Mer än bara kaffe

När jag föreläser om sociala medier och affärsnytta brukar jag återkomma till Gusto som är ett kafé i Växjö. Eller egentligen är det mer än ett kafé. Det är en rörelse möjliggjord genom sociala medier och ett entreprenöriellt tänkande. Istället för att bara servera kaffe och kaka satsar man på kvalitetsprodukter, catering, utbildningar och nu även en webbshop för kaffe och choklad (inledningsvis). Det i sig är inte det som skapar rörelsen kring Gusto utan hur man via blogg, Facebook och Twitter delar med sig av tips, recept, erbjudanden och detta med social fingertoppskänsla.

Min inte helt uppdaterade slide för att illustrera hur Gusto skapar en kultur, rörelse och familj av och med sina kunder och vänner ser ut så här:

Bra exempel - Gusto

Genom att bygga relationer i sociala medier med kunder och kaffeintresserade blir varumärket och kafét Gusto någonting mer än en lokal med personal, inredning och varor. De som både besöker Gusto som kunder och följer/umgås med dem via webben knyter ihop kulturen som frodas både i det fysiska och digitala rummet. Målgruppen pratar, som du vet, sinsemellan via sociala medier. Förenklat vill jag argumentera för att rekommendationer och renommé regerar. Sälj är ute och relationer är inne.

Affärsnyttan består i en kund- och vänkrets som känner att de är en del av något. En gemensam kultur byggd på relationer. Ett sånt kafé rekommenderar jag varmt till mina vänner, trots att jag bara varit där en gång.

Gusto är ett bra exempel att ta inspiration av för vilken verksamhet som helst.