Kommunikation via film

Image result for filmproduktionLustigt nog har jag sedan ett par månader tillbaks blivit alltmer intresserad av reklamfilmer. Det som vanligtvis är en ca 1 minuts plåga mellan det väsentliga på TV, surfplattan eller datorn har jag nu fastnat för. I mitt förra inlägg talade jag mycket om reklam och film i allmänhet och vad jag anser gör dem bra. I denna fortsättning tänker jag gå in djupare i reklamkompositionen. Jag har som sagt gjort lite research och lärt mig endel om reklam och upptäckt väldigt mycket nya tekniker. Det som drev mig var tanken på att någonstans finns det en kommunikationsbyrå i Stockholm som har kunskapen att påverka rätt målgrupp med hjälp av en film. Jag ögnade mig igenom deras arbetsprocess och insåg att de har flera olika upplägg som de tillämpar till olika scenarion. Reklamfilmer tänkta åt produktintresserade/icke produktintresserade människor. Arbetet bakom en enstaka reklam visade sig vara mycket mer sofistikerat än vad jag tidigare trott.

Hursomhelst har jag insett att reklamfilmen har fått utstå en stor förändring under de senaste åren. Mängden som tittar på TV jämfört med de som tittar på Youtube, spelar eller Netflix m.m är väldigt låg jämfört med tidigare. Detta har lett till att reklamer måste anpassa sig. Du som använder Youtube eller appar kan säkert själv relatera till att det ibland bara ges 5 sekunder reklam innan du själv kan klicka bort den. Företagen har 5 sekunder på sig att vinna potentiella kunders intresse. Jag ser detta som en nästan omöjlig uppgift. Dock finns det kommunikationsbyråer där ute som kan klara av sådana uppgifter genom att skapa användbart kommunkationsmaterial för företag.

Ledsen ifall du börjar tröttna på mig och mitt nu ständiga reklam-pratande. Ett plötsligt intresse för reklam bara föll över mig från ingenstans. Jag kände att filmbranschen är något jag inte har så jättebra koll på och ville undersöka den lite. Jag har nu i efterhand fått reda på att den är mycket mer komplex än vad jag tidigare trott samtidigt som jag fått lite inblick på hur mycket reklam i allmänhet förändrats under de senaste decennierna. Jag uppmuntrar er verkligen till att någon gång undersöka någonting ni inte känner till och vill lära er mer om!