Google Goggles

Min pappa brukar envist och skrockande säga ”Goggles” istället för ”Google” och nu får han slutligen rätt. Google Goggles ger dig möjligheten att söka på Google genom att ta en bild på det du undrar över med din mobiltelefonkamera och sedan utnyttja söktjänsten direkt i telefonen.

I ett mer avancerat läge kan du låta din mobilkamera svepa över husfasader och den samlade datan från din mobil såsom GPS, vilket väderstreck du vänder dig åt och googles bildsök gör att din mobil direkt kan berätta för dig vad du tittar på och du kan välja att ta reda på mer genom att klicka på en länk.

När den här och liknande tjänster utvecklas ligger tanken om ett par snygga solglasögon i bästa Terminator-stil med Bluetooth-koppling till mobilen. Vad skiljer då online från offline och är det ens viktigt att göra skillnad på de två?

Av någon anledning har jag hamnat i diskussioner om Augmented reality senaste veckan, ett begrepp som enklast kan översättas/förklaras som förstärkt eller expanderad verklighet. Det handlar helt enkelt om att klä den verklighet vi lever i extra lager av information. Läs gärna en mer utförlig förklaring och diskussion på ämnet hos Vassa Eggen.

Om du precis har tagit dig över tröskeln och börjat fundera över om och hur din verksamhet ska förhålla sig till sociala medier och digital samhällsomvälvning så är möjligen Google Goggles och Augmented reality ett par punkter ned på din researchlista. Men det är viktigt att inse att utvecklingen stannar inte vid Facebook och Twitter. När du är ikapp med din research så måste du se till att digital utveckling blir en viktig del av din omvärldsbevakning för att du ska kunna fatta strategiska beslut proaktivt.