Fem viktiga punkter för informatören

Jag har tidigare skrivit och hänvisat till artiklar om informatörsyrkets utmaningar och framtid. Här är fem viktiga punkter för hur du som informatör ska kunna vara relevant i din organisation nu och framöver.

Förståelse för hur kommunikationslandskapet kontinuerligt förändras är ett måste. Hur det påverkar premisserna för kommunikation och vilka konsekvenser det får för varumärke, organisation och individ. Eftersom information inte går att kontrollera som det gjorde när man ägde mediet gäller nu nya spelregler. Om du inte förstår detta så kommer snart de flesta andra göra det, informatör eller inte.

Kunskap är inget statiskt utan kan och bör omvandlas. Den kunskap du bär med dig prövar du mot den förståelse du får för hur kommunikationslandskapet fungerar och synteserna blir till ny kunskap.

Empiri är nyckeln till både förståelse och kunskap. Det går inte att läsa sig till hur du kan navigera en tom karta – du måste göra, testa och experimentera själv.

Improvisation baserat på ett transparent och öppet förhållningssätt kommer krävas när du stöter på problem. Det mesta går att lösa och hjälp finns att få. I de flesta sociala tjänster regerar en öppenhet och medmänsklig värme. Sharing is caring. Våga fråga och våga dela med dig.

Vidareförmedling är nyckeln till din framtid. För att bli oumbärlig i en tid där alla blir kommunikatörer om än i sin egen nisch kan du gå från att arbeta som gatekeeper och funktionell informationsflaskhals till att coacha medarbetare i organisationen att bli bra kommunikatörer. Du som specialist blir oumbärlig för att du aktiverar (egentligen engelskans ”enable”) din organisation kommunikativt.

I likhet med Indiana Jones utforskar du det okända, omvandlar erfarenheter till kunskap och lär ut det på hemmaplan. Grattis! Du har världens roligaste jobb och utmaning. Se till att vara relevant och oumbärlig både idag och i morgon.